In opdracht van KHB-Intertruck verzorgt Variass het one stop shopping traject van de LEXGUARD. De ontwikkeling van de LEXGUARD vindt in nauwe samenwerking plaats met Salland Electronics uit Zwolle.
De LEXGUARD is een elektronisch waarschuwingsysteem op basis van detectiestrips die de dodehoekspiegel van vrachtauto’s aanvult. Het systeem moet de vele ongelukken bij het rechts afslaan van vrachtauto’s voorkomen. Ondanks de talloze spiegel- en camerasystemen is het voor vrachtautochauffeurs lang niet altijd eenvoudig om snel te zien of er fietsers of voetgangers in de dode hoek aanwezig zijn. Het actieve dode-blinde-hoeksysteem werkt door middel van een rubberen strip aan de rechterzijkant van de trailer geplakt op de fietsenvanger of direct op de carrosserie en de rechterhoek en de rechterzijkant van de truck. Deze strip “voelt en ziet” of er tijdens het rechts afslaan iemand in de dode en blinde hoek zit en geeft bij gevaar automatisch een geluid- en lichtsignaal in de cabine.
Het afgelopen jaar heeft de LEXGUARD meerdere innovatie prijzen gewonnen.
 
LEXGUARD biedt oplossing voor klasse VI zichtveld.
In navolging van de Nederlandse wetgeving zal per 26 januari 2006 ook op Europees niveau de verkeerswet aangepast worden. Deze aangepaste wetgeving stelt verplicht, dat nieuwe vrachtwagens met een toegelaten gewicht van boven de 7,5 ton met een zichtverbeterend systeem worden uitgerust. Tevens zullen nieuwe vrachtwagens met een toegelaten gewicht van boven de 7,5 ton per 26 januari 2007 ook verplicht zijn om een dode-blinde-hoeksysteem voor het klasse VI zichtveld te hebben.
Het project ‘deartruck’ is een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Dictoreaat-Generaal Goederenvervoer. Deartruck staat voor ‘Detection Around the TRUCK’. Het doel is om verschillende veiligheidsbevorderende technieken bij vrachtwagens te vergelijken om een uitspraak te kunnen doen welke systemen in de praktijk werkelijk kunnen helpen voorkomen dat een kwetsbare medeweggebruiker wordt aangereden door een rechtsafslaande truck. In 2004 hebben dit soort ongevallen 16 fietsers het leven gekost, het hoogste cijfer sinds de invoering van de verplichte dodehoekspiegel.
Om tot een vergelijking van systemen te kunnen komen worden de meest relevante systemen, na een grondige analyse vooraf bij een select aantal bedrijven daadwerkelijk geïnstalleerd en geanalyseerd op basis van de bevindingen van de chauffeurs. Ook het actieve dode-blinde-hoeksysteem LEXGUARD zal tijdens dit project uitvoerig getest worden. Adviesbureau Buck Consultants International uit Nijmegen is ingeschakeld om de test bij bedrijven te gaan begeleiden.
Info: www.lexguard.nl  
Publicatiedatum: 12 juli 2005