Op 13 oktober viert Variass dat het 25 jaar bestaat. Eigenlijk, verklapt directeur Henk Smid van de system supplier, bestaat het bedrijf al sinds 1917. De eerste driekwart eeuw als een familiebedrijf dat begon met het verhandelen van bouwmaterialen, zich in de vijftiger jaren ging toeleggen op assemblagewerkzaamheden van IBM-typemachines en vanaf de zeventiger jaren op het samenbouwen van een elektronicacomponent voor de scheerapparaten van Philips in – toen nog – Uithuizermeeden.

Na een mindere tijd eind jaren tachtig nam financieel manager Smid de onderneming in 1991 over, onder – om echt met een schone lei te beginnen – een nieuwe naam: Variass. Smid benutte zijn financiële, bedrijfskundige achtergrond om de service voor de klant te vergroten. Van puur het technische werk ging Variass zich in de loop van de jaren negentig steeds meer toeleggen op complexere onderdelen en modules waarvoor het ook een eigen toeleverketen opbouwde. ’Wij zijn ons steeds meer gaan toeleggen op het ontzorgen van de klant. Geleidelijk aan is het verdienmodel veranderd: werd in de beginjaren het geld verdiend met het leveren van capaciteit, tegenwoordig draait het om het leveren van toegevoegde waarde. Wij werken nu met de klant in een partnership samen en kijken daarbij vooral naar de klant van de klant. Want juist als we die toegevoegde waarde leveren, zijn we de beste partner voor onze klant.’ 

Daartoe is Variass in de loop der jaren twee instrumenten gaan inzetten en heeft die steeds verder verfijnd: de DfX-tool (design for excellence) en de QLTC-systematiek (Quality, Logistics, Technology, Cost). ‘Daarmee kijken we, voordat de ontwikkeling start, hoe we risico’s kunnen mitigeren. Hoe kan het product het beste worden opgebouwd en geproduceerd, gezien de aantallen en de variaties waarin en de verkoopprijs waartegen het op de markt komt, de wijze waarop het gebruikt wordt, de noodzakelijke minimale levensduur, de wijze van testen, et cetera. Wat ga je zelf maken en wat kun je beter inkopen. Voordat de ontwikkeling start, hebben we nu precies in kaart gebracht aan welke voorwaarden het ontwerp moet voldoen om tot de beste prijskwaliteitverhouding te komen.’ Die analyse wordt tegenwoordig niet meer louter als een advies op een aantal A4’tjes aan de klant verstrekt; de klant kan nu in een experience-room in de vestiging in Veendam beleven wat de effecten zijn van bepaalde keuzes in het ontwerp van product en proces. ‘Voor de klant is het een bewijs van de juistheid van ons advies.’ 

Dat laatste is een voorbode van de toekomstige werkwijze van Variass; die staat centraal op 13 oktober. Dan zal in de Oude Suikerfabriek in Groningen, gebruikmakend van de modernste elektronische en mechatronische middelen waarover Variass beschikt, inzicht gegeven worden in hoe de toekomst er voor Variass en zijn klanten uitziet. Dit middagdeel van het programma is voor genodigde relaties, ’s avonds volgt er een feestprogramma voor personeelsleden en familie. 

Variass is system supplier en emsspecialist (electronic manufacturing services) voor elektronische en mechatronische producten en systemen. De Variass Group bestaat uit gespecialiseerde bedrijven in Drachten en Veendam, actief op de markten defensie & security, medisch en machine- en apparatenbouw. Tussen 1991 en 2016 is de onderneming jaarlijks gemiddeld 13,5 procent gegroeid. Het aantal personeelsleden steeg van veertig naar 125.
www.variass.nl

Link Magazine, September 2016, P. 13